Dumny Dekarz

Jak zarządzać firmą dekarską? – porady profesjonalistów

Dekarza, jak wiadomo, łatwiej znaleźć na dachu, niż na leżaku. Tymczasem zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym liczy się równie mocno, co trzymanie balansu podczas prac na wysokości. Trudno nie doceniać hossy na rynku usług budowalnych, w tym dekarskich, niestety miewa ona swoje mniej pozytywne konsekwencje w postaci przepracowania, a nierzadko pracoholizmu dotykającego przedstawicieli branży, szczególnie właścicieli firm. Oto, jakie podstawowe zasady zawodowej higieny podpowiadają dekarze-przedsiębiorcy.

Dobra atmosfera w sprawdzonej ekipie

Atmosfera w zespole to podstawa zdrowego środowiska pracy bez względu na branżę. Niemniej specyfika dekarskiego fachu wręcz wymaga, aby ekipa współpracująca na dachu stanowiła zgraną drużynę. Jest to istotny aspekt nie tylko w zakresie samopoczucia dekarzy, ale również w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa prac wysokościowych. Dekarze-przedsiębiorcy, którzy udzielili wywiadu na łamach magazynu „DEKARZE”, mają zróżnicowane sposoby na utrzymanie ducha zespołu. Jako kluczowe czynniki zapewniające optymalną współpracę w zespole, Józef Grobelny, dekarz i przedsiębiorca z województwa łódzkiego, wymienia: empatyczne zarządzanie ludźmi, szkolenia oraz system wynagradzania. I dopowiada: To jest wyzwanie, ponieważ ludzie mają wiele charakterów. Jest choleryk, flegmatyk, melancholik i sangwinik. Z każdym trzeba inaczej rozmawiać. Jeśli ochrzanisz choleryka, to on już nic nie zrobi. A jak pogonisz spokojnego, to ten zrobi wszystko, jak należy. Według Lecha Faliszewskiego, właściciela firmy FAL-BUD PLUS z Olsztyna, istotne dla dobrej współpracy ekipy są również inwestycje w pomocny sprzęt. Przedsiębiorca, który nie inwestuje w sprzęt jest po prostu skąpy. Szkoda mu pieniędzy, ale to bardzo krótkowzroczne – wyjaśnia.

Zarządzanie kalendarzem realizacji

Terminowość, zupełnie jak w przypadku całego rynku budowalnego, jest piętą Achillesa również branży dekarskiej. Wyzwanie w postaci dotrzymania terminu realizacji naturalnie warunkują zasoby osobowe i sprzętowe przedsiębiorstw dekarskich. Nierzadko jednak, o czym niechętnie mówią branżowi przedsiębiorcy – na termin oddania dachu mają wpływ również inne zlecenia, których trudno odmówić, zwłaszcza gdy są pilne i pochodzą od stałych, wieloletnich klientów. W trosce o utrzymanie prawidłowych relacji, gdy firmę tworzy jedna ekipa, brak asertywności szefa-dekarza może mieć wpływ na tak zwany poślizg z oddaniem dachu w terminie.

Równowaga w relacjach z klientami

Zachowanie zdrowych relacji z inwestorami ma zasadniczy wpływ na komfort zarządzania projektem budowalnym. Jedno to zaufanie klienta, które udaje się pozyskać dzięki długo wypracowywanej renomie firmy dekarskiej, drugie to jakość komunikacji i kultura prowadzenia zleconej realizacji dachu. – Dzisiaj klient ma mniej czasu, bo jest pochłonięty swoimi sprawami zawodowymi. Chce być dobrze obsłużony, najlepiej kompleksowo. Na mailu chce mieć kosztorys, dokumentację i umowę, a po jej podpisaniu chce być dobrze przez cały proces budowy przeprowadzony – podkreśla Paweł Szpila, dekarz i wielokrotny mistrz Polski w kolarstwie górskim, bohater czwartego już wydania magazynu „Dekarze”. Innymi słowy, bardzo ważne, aby zlecający dach do realizacji był informowany o postępach prac najlepiej w najbardziej odpowiadający mu sposób – słownie podczas spotkań bezpośrednich lub elektronicznie za pomocą komunikacji email. Wymiana informacji pomiędzy stronami procesu budowalnego powinna być jednocześnie zrozumiała dla klienta, co zapewni obu stronom komfort realizacji zlecenia. Podkreśla to również Paweł Francuz, dekarz, który uważa, że receptą na dobrą relację z klientem jest po prostu rzetelna informacja, jak będą wyglądały prace i w jakich etapach będą realizowane. A co gdy pomimo dobrych chęci po obu stronach, współpraca nie rokuje najlepiej? – Czasami, gdy wyczujemy na etapie oferty, że jakiś potencjalny zleceniodawca jest bardzo nachalny, dajemy po prostu trzykrotnie wyższą cenę i wtedy jest spokój – przyznaje Józef Szmyd, właściciel firmy dekarskiej.

Więcej informacji o zarządzaniu firmą, autorstwa dekarzy-przedsiębiorców z wieloletnim doświadczeniem na rynku, znajduje się w nowym wydaniu magazynu „DEKARZE”, dostępnym w wersji elektronicznej na stronie www.dumnydekarz.pl oraz na fanpage projektu: https://www.facebook.com/dumnydekarz

Dołącz do naszego newslettera!

Jesteś dekarzem lub działasz w branży deweloperskiej/wykonawczej? Zapisz się do naszego newslettera już dziś i bądź zawsze na bieżąco z informacjami o nowych produktach, promocjach i ofertach.

Jeśli nie należysz do tej grupy, ale chciałbyś uzyskać więcej informacji o ofercie marki Dakea, skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.